در این قسمت #تشریح_لوگو می‌خواهم لوگوی آدیداس را با هم بررسی کنیم. برند آدیداس را که همه‌مان با آن آشنا هستیم. اگر اهل ورزش، ماجراجویی یا فشن باشید شک نکنید که از خوندن این مقاله لذت می‌برید …

بیوگرافی کوتاه

آدیداس پوما

در سال ۱۹۲۴ آدولف داسلر با کمک برادرش رودولف کار تولید کفش‌های ورزشی را در شهر هرتسوگن‌آوراخ در ایالت بایرن آلمان شروع کردند. این دو، بر سر پیوستن رودولف به حزب نازی در جنگ جهانی دوم دچار اختلاف شدید شدند. آدولف داسلر هم که با برادرش مخالف بوده او را به آمریکایی‌ها معرفی می‌کند! آدولف در سال ۱۹۴۸، بعد از اینکه از برادرش رودولف جدا می‌شود آدیداس را تاسیس می‌کند. رودولف هم پس از آن، شرکت پوما را پایه‌ریزی می‌کند. آدیداس اکنون بزرگترین تولیدکننده لوازم ورزشی در اروپا و دومین در دنیاست. اول کیست؟ نایکی! آدیداس علاوه بر لباس و کفش ورزشی، تجهیزات ورزشی، ساعت، عینک آفتابی و لوازم لوکس هم تولید می‌کند … شرکت‌های ریبوک، تیلورمید و راک‌پورت هم زیر مجموعه آدیداس هستند.

رودولف داسلر

ایجاد کانسپت (Concept)

در ابتدا برادران داسلر بر روی کفش‌های مخصوص دوندگی‌شان نوارهایی می‌دوختند تا دوام آنها را افزایش دهند. در سال ۱۹۳۶ یک دونده سیاه‌پوست آمریکایی به نام Jesse Owens در حالی که کفش‌های برادران داسلر با آن نوارهای معروفشان را به پا داشت مدال طلای المپیک برلین را از آن خودش کرد. خلاصه، این سه‌تا نوار معروف می‌شوند و بعدا تبدیل به کانسپت لوگوی آدیداس می‌شوند.

اولین لوگو

اولین لوگوی آدیداس در سال ۱۹۴۹ برپایه همین کانسپت (مفهوم) شکل می‌گیرد. در طراحی آن لوگو، یک کفش میخ‌دار مخصوص دوندگی با سه نوار روی کفش، بین دو میله که امتداد حرف d بودند قرار گرفته بود. بعدها مشخص شد که قبلا یک برند ورزشی مطرح بنام Karhu Sports مشابه همین لوگو را استفاده کرده است. آدولف داسلر بنیانگذار آدیداس برای اینکه غائله بخوابد با مبلغی معادل ۱۶۰۰ یوروی امروز آن برند را خریداری می‌کند. شاید آن زمان پول خوبی بوده!

لوگوی اول آدیداس

چرا این‌همه لوگو؟!

چیزی که برای خود من قبلا سوال بود این بود که آدیداس چرا اینهمه تغییر لوگو داشته است؟! اکثر برندهای ایرانی یک لوگوی درست و حسابی ندارند، آدیداس چرا اینقدر اسراف کرده است؟! خب، ببینید برندهای بزرگ، بر اساس چهارچوب و خط مشی‌ی که دارند برندینگ‌شان را پیش می‌برند، حالا اگر این خط مشی یک تغییر اساسی داشته باشد، یا بخواهند یک تکانی به برندشان بدهند، ری‌برندینگ (Re-Branding) می‌کنند که بارزترین قسمتش تغییر لوگوست.

لوگوهای آدیداس

روند تغییرات لوگوی آدیداس

اوایل دهه هفتاد لوگویی با سه خط موازی برای آدیداس طراحی شد ولی دقیقا یک سال بعدش در ۱۹۷۱ یک کمپین ری‌برندینگ ترتیب دادند و از لوگوی جدید سه‌پَر آدیداس رونمایی کردند. سپس در سال ۱۹۹۱ لوگوی سه خط مورب که به شکل کوه بود شد لوگوی جدید آدیداس. نهایتا اوایل سال ۲۰۰۰ لوگوی جدید آدیداس به شکل یک دایره مشکی با سه قوس بصورت فضای منفی (Negative space) درآمد.

 

 

 

مفهوم هر لوگو

شکل سه‌پر در لوگوی آدیداس به مفهوم تمرکز آدیداس روی تنوع محصولات است. کما اینکه، نشان‌دهنده سه منطقه از کره‌زمین است که این شرکت در آن سال‌ها فروشش را به آن مناطق متمرکز کرده بود: آمریکای شمالی، اروپا و آسیا. در لوگویی که به شکل کوه است، این ایده و کانسپت نهفته است که بر تمام اهداف و چالش‌هایت [هر چی که باشد] می‌توانی چیره شوی. لوگوی گرد آدیداس که در سال ۲۰۰۰ طراحی شد، کره‌زمین را نشان می‌دهد. آن سه‌تا قوس روی آن هم آدیداس است که جهان را دربرگرفته است. تغییر ضخامت قوس‌ها به معنای تطبیق‌پذیری سریعش است، یعنی مناطق جغرافیایی، فرهنگ‌ها، مُد، سلایق و … را بررسی می‌کند و خودش را با آنها تطبیق می‌دهد و بهترینش را ارایه می‌کند. در تمام لوگوهای آدیداس از حروف کوچک انگلیسی استفاده شده است، می‌خواهد بگوید که آدیداس محصولاتی غیر رسمی تولید می‌کند که مناسب هر گروه سنی است.

جمع‌بندی

می‌بینید برندهای بزرگی مثل آدیداس چقدر درست و اصولی دارند پیش میروند؟ می‌بینید چطور فکر می‌کنند؟ ما ایرانی‌ها هم می‌توانیم این حرکت‌ها را برای کار خودمان بزنیم، اصلا تقلید کنیم آقا چه اشکالی دارد؟ بی‌تعارف عقب مانده‌ایم دیگر! فقط باید اصول این تقلید را بدانیم و ایرانی‌اش کنیم. حرف آخر! لوگو عکس پروفایل نیست که هر افکتی که خوشگلش می‌کند رویش اعمال کنیم. هر چه که دوست داریم به آن بچسبانیم. (چند روز قبل لوگوی یک دندانپزشک را نگاه می‌کردم گل‌های کوچک، بوته‌های ریز و چند پروانه گذاشته بود بغل آن. طرح خوبی بود ولی میکروسکوپ می‌خواست تشخیص بدهیم چی به چیه! هر طرح خوبی لوگوی خوبی نیست.) کار طراحی لوگو هم یک کار تخصصی‌ست، پس به خودتان رحم کنید و به هرکسی که فتوشاپ بلد است سفارش لوگو ندهید.

انواع فایل وکتور آدیداس

در اینجا تمام لوگوهای آدیداس را بصورت فایل pdf قرار می‌دهم تا در صورت نیاز استفاده کنید:
دانلود فایل وکتور لوگوی آدیداس

 

اگر علاقه‌مند به اخبار آدیداس هستید این لینک را دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *