نکات مهم در طراحی و چاپ سرنسخه پزشکی

, ,
سرنسخه rx

در این مقاله تجربیات مهم و نکاتی بسیار کلیدی برایتان می‌گویم که با رعایت این اصول می‌توانید یک سرنسخه استاندارد و حرفه‌ای طراحی و چاپ کنید … چه بسا طراح نباشید! جهت سهولت، از کلمه «پزشک» استفاده شده است. اصول ذکر‌شده برای سرنسخه‌های دندانپزشکی و دامپزشکی نیز صدق می‌کند.

سایز

سرنسخه پزشکی معمولا در سایز (۲۰×۱۴٫۵) A5 یا (۲۴×۱۷) B5 بصورت عمودی یا افقی طراحی می‌شود. نکته: اندازه دقیق A5 و B5 بر اساس سانتیمتر، به ترتیب ۲۱×۱۴٫۸۵ و ۲۵×۱۷٫۶ است، ولی بهتر است سرنسخه چاپی را در سایزهایی که ابتدا گفتم طراحی کنید تا براحتی و بدون هیچ مشکلی در فرم‌های چاپی هر چاپخانه قرار بگیرد.

نرم‌افزار

برای طراحی اوراق رسمی، معمولا از نرم‌افزارهای فتوشاپ، ایلاستریتور و یا ایندیزاین استفاده می‌شود. فارغ از این انتخاب، حتما باید مُد رنگ فایل را CMYK انتخاب کنید. متاسفانه هنوز می‌بینم بعضی طراحان، فایل را بصورت RGB برای چاپ اُفست می‌فرستند! اگر با فتوشاپ طراحی می‌کنید، رزولوشن را روی dpi 300 تنظیم کنید و نهایتا با فرمت JPG با کیفیت ۱۲ یا TIFF لایه‌بسته خروجی بگیرید. در نرم‌افزارهای برداری مثل ایلاستریتور و ایندیزاین خروجی PDF ترجیحا با استاندارد ۲۰۰۱ بگیرید. اکثر لیتوگرافی‌ها با این استاندارد کار می‌کنند.

کادر مشخصات پزشک

معمولا در سمت چپ سرنسخه در کادری توپر یا توخالی به ابعاد ۱۴٫۵×۶ سانتیمتر مشخصات پزشک درج می‌شود. ابتدا لوگو و نام پزشک بصورت فارسی و لاتین (اختیاری)، شماره نظام پزشکی بصورت خیلی ریز، تخصص‌های قابل‌ذکر، شماره تلفن و اطلاعات تماس بصورت خوانا طراحی می‌شود. برای اطلاعات تماس لاتین مثل آیدی پیج پزشک، میزان Tracking کاراکترها را روی ۵۰ بگذارید تا خوانایی لازم را داشته باشد. حتما قبل از چاپ، یک نسخه سیاه‌سفید چاپ کنید تا سایز ۱۰۰% متن‌ها را به رویت پزشک برسانید که تایید کند.

 

چاپ سرنسخه A5


اگر نیاز به چاپ سرنسخه دارید از همین‌جا برای بررسی قیمت و سفارش‌دهی اقدام کنید.

 

RX

در ابتدای محلی که مختص نوشتن دستور پزشکی است کلمه RX را قرار دهید. شاید بپرسید RX چیست؟ بسیاری از پزشکان، نسخه‌نویسی را با درج علامت RX در سمت چپ قسمت بالای نسخه آغاز می‌کنند. این علامت که از ادغام دو حرف لاتین R و X حاصل شده به معنی «Recipe» یا «نسخه» است. منشا این سمبل احتمالا Eye of Horus در مصر باستان یا نشانی از ژوپیتر (خدای سلامتی در روم باستان) یا زئوس (خدای یونانیان) است. اگر پزشک تمایل به نوشتن دستی این کلمه دارد این اسلاید را نادیده بگیرید!

جنس کاغذ

طبق تجربه، ۹۰% پزشکان برای امور گرافیک و چاپ هزینه چندانی نمی‌کنند پس در این مواقع کاغذ تحریر ۸۰ گرم (جنس کاغذ A4 معمولی) برای چاپ سرنسخه استفاده کنید. جالب است بدانید درصد قابل توجهی از پزشکان برای دادن اطلاعات‌تماس به بیمار ترجیح می‌دهند به جای کارت‌ویزیت از برگه‌های ۷×۷ سانت با چاپ سیاه‌سفید استفاده کنند! اگر پزشک سراغ گزینه‌های لوکس و شیک‌تری بود پیشنهاد من به ترتیب تحریر ۱۰۰ گرم، کتان ۱۰۰ گرم و گلاسه مات ۱۱۵ گرم است.

تعداد چاپ

به طور کلی در چاپ [اُفست] با افزایش تعداد چاپ، هزنیه‌های اولیه سرشکن شده و هزینه تمام شده‌ی هر برگ چاپ کمتر می‌شود. بهتر است به جای چاپ ۱۰۰۰ عدد، تعداد ۲۰۰۰ یا ۵۰۰۰ برگ چاپ کنید تا حداقل ۲۰% در هزینه صرفه‌جویی کرده باشید. این مورد را حتما به پزشک اطلاع دهید تا در مورد تعداد چاپ تصمیم بگیرد.

 

چاپ سرنسخه A5


اگر نیاز به چاپ سرنسخه دارید از همین‌جا برای بررسی قیمت و سفارش‌دهی اقدام کنید.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *