معنی آرم bmw

این داستان ملخ هواپیما و این‌ها درسته یا نه؟ چرا رنگ آرمش آبی و سفید و مشکیه؟ … راستی بی‌ام‌وِ درسته یا بی ام دبلیو؟ جفتش درسته؛ آلمانیا حرف W رو «وی» تلفظ میکنن، انگلیسیا دبلیو. از زمان رضاشاه پهلوی که بیشتر طرفدار آلمانها بود تلفظ «بی ام و» در ایران رایج شد. هر کدومو دوست دارین اونو بگین؛ من با بی ام و راحت‌ترم!

داستان BMW چیه؟!

«فرِد جِیکوبز» یکی از مدیران «بی‌ام‌و کلاسیک» میگه: خیلیا فکر می‌کنن که لوگوی BMW سمبلی از یک ملخ هواپیماست، اما حقیقت یه‌خورده فرق می‌کنه! ماجرای نامگذاری بی ام و به سال ۱۹۱۷ برمیگرده. زمانی که مدیرانش یه شرکت تولید موتور هواپیما بنام Rapp Motorenwerke رو در شهر مونیخ، مرکز استان باواریا در جنوب آلمان خریداری میکنن و اسم او شرکتو به Bayerische Motoren Werke یا به انگلیسی Bavarian Motor Works تغییر نام میدن. تجهیزات فنی و نیروی انسانی شرکت تغییر نمی‌کنه و اوایل تنها کارشان تولید و تعمیر موتور هواپیما برای نیروی هوایی آلمان در جنگ جهانی اول بود و مشتری دیگری نداشتند. BMW در چند ماه اول فعالیتش هیچ لوگویی نداشت.

نماد ایالت باواریا

در ۵ اکتبر ۱۹۱۷ اولین لوگوی BMW در مرکز ثبت علایم تجاری سلطنتی آلمان ثبت میشه. حلقه مشکی دورش برگرفته از آرم ابتدایی شرکت Rapp Motor بود. حلقه طلایی و حروف BMW هم ضمیمه این لوگو شده بود.

ربع دایره‌های آبی و سفید، در حقیقت نماد ایالت باواریا است که البته جاهاش برعکس شده بود. دلیل این معکوس‌کردن جای آبی و سفید در آرم بی‌ام‌و قانون علامت تجاری محلی در آن زمان بود که استفاده از نشان‌های دولتی یا سایر نمادهای حاکمیتی رو در آرم‌های تجاری منع می‌کرد.

 

این پرچم در نمایشگاه برلین ۱۹۲۴ مورد استفاده قرار گرفته بود.

این پرچم مربوط به اوایل دهه ۱۹۲۰ است که زمینه فعالیت BMW رو نشون میده:
تولید موتور برای هواپیما، اتومبیل، تجهیزات کشاورزی و قایق.

 

موتور سیکلت bmw

اولین بار که مردم شهر این لوگو رو دیدن در سال ۱۹۲۳ روی باک سوخت اولین موتور‌سیکلتش بنام BMW R 32 بود.

 

 

شروع یک داستان!

در سال ۱۹۲۹ شرکت BMW با یه بحران اقتصادی مواجه شد. برای خروج ازین بحران اومد موتورهای هواپیمای جدیدی تحت لیسانس Pratt و Witney تولید کرد و یه تبلیغ هم براش طراحی کرد. در این تبلیغ BMW خواسته بود تخصص و سابقه‌ی خودش در ساخت موتور هواپیما رو به مشتریش القا کنه و در قسمت ملخ هواپیما لوگوشو قرار داده بود. از همین سال بود که این داستان که منظور از ربع‌های آبی و سفید داخل لوگوی BMW همون ملخ هواپیما است شایع شد. جالب اینکه مدیران شرکت BMW هم که دیدن الکی‌الکی دستاورد جالبی گیرشون اومده، هرگز قویّا تکذیبش نکردن!

اوره‌کا اوره‌کا!

BMW ولکن ماجرا نبود! در یک مقاله هم که سال ۱۹۴۲ با عنوان «اخبار موتور هواپیما» منتشر کرد، این ایده رو تَکرار کرد. تو این مقاله که عکسی از هواپیما داشت، ملخ هواپیما رو به شکل لوگوی BMW درآورده بودن. انگار دیگه جای لوگو رو پیدا کرده بودن! بنز هم دستاورد داره بی‌ام‌و هم دستاورد داره ((:

حرف آخر

تنها کسی از بی‌ام‌و که در این مورد خیلی واضح صحبت کرده Fred Jackobs مدیر بخش بایگانی گروه «بی‌ام‌و کلاسیک» است که میگه: «برای مدت طولانی، BMW تلاش چندانی برای اصلاح این داستان نکرد … این تفسیر ۹۰ سال معمول بوده، بنابراین در حال‌حاضر توجیه و مقبولیت خاصی پیدا کرده.»

 

اگر علاقه‌مند به اخبار بی‌ام‌و هستید می‌توانید این لینک را دنبال کنید.

4 پاسخ
  1. Mahyar.Levis می گوید:

    با درود و عرض ادب خدمت شما زحمتکشان این برنامه من خودم به شخصه عاشق اتومبیل بی ام دبلیو هستم ولی متاسفانه حال به دلایلی که همگان میدانیم قیمت خرید این ماشین برای یک جوانی مثل من که تازه چهل ساله شدم واقعا گرون و غیرقابل خریدهایش.حال اینکه من خودم از سریه سه این ماشین خیلی خوشم میاد مخصوصا M3این کمپانی ولی انقدر قیمتها بی دلیل بالاست که حتی نمیتوان به خریدش فکر هم کرد!?درضمن اینکه لوازم این خودرو در ایران هم خیلی کم یاب وهم گران میباشد رو همین حساب منی که دوست دارم این ماشین رو داشته باشم به اجبار باید انتخابم رو عوض کنم و مثلا سراغ کیا سراتو کوپه برم یا….‌درهرصورت امیدوارم الان که واردات ماشین هم در ایران آزاد شد شاهد کاهش قیمت خرید این خودرو حتی درسریه پنج یا هفت آنهم باشیم بدرود.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *