گوگل

دوست عزیزم سلام! این دسته پست‌های «#تشریح_لوگو» صرفا بخاطر افزایش دانش ما از دنیای بیزینس نوشته شده است. ما باید بدانیم که برندهای بزرگ دنیا چه مدلی فکر می‌کنند؟ حرکت‌شون به چه سمتی است؟ … شما شاید کارمند باشید و اصلا کسب‌و‌کار شخصی نداشته باشید؛ هیچ تفاوتی ندارد، شما هم در این دنیای اقتصادی یکپارچه قرار دارید؛ امروزه همه اقتصاد دنیا به هم مرتبط است. هر چه آگاه‌تر باشید رشد بیشتری خواهید داشت. به نظر من، اصول برندینگ در سراسر دنیا یکسان است؛ فقط این اصول یکم دیرتر به دست ما می‌رسد! خب چه بهتر که قبل از رسیدن این اصول، باهاش آشنا بشویم و برای رشد اقتصادی و حتی شخصی خودمان از آنها استفاده کنیم. بیایید کمی در مورد گوگل بخوانیم …

بیوگرافی کوتاه:

گوگل در طی یک پروژه تحقیقاتی توسط دو دانشجوی دکتری دانشگاه استمنورد بنام‌های «لری پیچ» و «سرگئی برین» در گاراژ خانه‌ای در کالیفرنیا ایجاد شد. موتور جستجوگر آن‌ها ابتدا با دامنه google.stanford.edu استفاده می‌شد و در ۱۵ سپنتامبر سال ۱۹۹۷ دامنه google.com ثبت شد و نهایتا یکسال بعد شرکت گوگل رسما به ثبت رسید. سرمایه‌گذاری اولیه روی این شرکت ۱۰۰ هزار دلار بود. آنها طی شکستی در سال ۱۹۹۹ قصد فروش این شرکت را به مبلغ ۱ میلیون دلار داشتند ولی خریداری پیدا نکردند! بعدها شرکت‌شان بسیار سریع رشد کرد و در سال ۲۰۰۳ بخشی از سهام خود را به مبلغ ۲۳۲ میلیارد دلار فروختند. تا ۳ سال بعد، ارزش سهامشان ۹ برابر شده بود. گوگل هم اکنون مالک برندهای بزرگی چون موتورولا، یوتوب، اندروید، AOL و ده‌ها برند دیگر است.

درآمد گوگل:

گاهی این سوال را از من می‌پرسند که درآمد گوگل از کجاست؟ من میگم بیشترش از تبلیغات؛ در جواب می‌شنوم: «همین؟!» باید بدانید که این درآمد کمی نیست؛ با اینکه همه درآمد گوگل نیست … در سال ۲۰۱۹ ، درآمد گوگل از آگهی‌های اینترنتی تقریبا ۱۳۴٫۸۱ میلیارد دلار بود. با در نظر گرفتن دلار ۱۵ تومنی در زمستان ۱۳۹۸ درآمد گوگل ۴٫۵ برابر درآمد کل ایران در سال ۱۳۹۸ بوده است! بستر تبلیغاتی گوگل Google Ads نام دارد، که به تبلیغ‌کنندگان امکان می‌دهد تبلیغات محصولات و خدمات‌شان را از طریق شبکه تبلیغاتی گسترده Google (شرکت‌های تحت تملک، سایت‌های مشارکت‌کننده و اپلیکیشن‌ها) برای کاربران وب نمایش دهند.

طراحی مجدد لوگو (Redesign):

گوگل از سال ۱۹۹۷ تاکنون چندین بار لوگوی خود را تغییر داده است. آخرین طراحی مجدد مربوط به سال ۲۰۱۵ است که لوگوی کنونی گوگل محسوب می‌شود:

تشریح اجزای لوگو (Description):

در ورژن‌های قبلی این لوگو، از فونتی بنام Catull الهام گرفته شده بود. این فونت در سال ۱۹۸۲ توسط فردی بنام «گوستاو جاگر» به سفارش شرکت برتهولد (بزرگترین شرکت طراحی فونت در دنیا) طراحی شده است. ریدیزاین (طراحی مجدد) لوگوی گوگل در سال ۲۰۱۵، توسط فردی به نام Ruth Kedar انجام شد. خانم کِدار می‌گوید: «در این لوگو از سه رنگ اصلی آبی، قرمز، زرد (رنگ‌های بنیادین که تمام رنگ‌ها از ترکیب این سه رنگ ایجاد می‌شود) و یک رنگ سبز در حرف L استفاده شده است. استفاده از رنگ سبز به این معناست که گوگل همیشه از قوانین پیروی نمی‌کند. البته رنگ‌های لوگو نسبت به قبل، کمی نرم‌تر شده است.

نوع لوگوی گوگل مثل قبل، وُردمارک (لوگویی به شکل یک کلمه) است، ولی از نوع Sans-Serif است که می‌خواهد شکل مدرن و جوان‌پسند‌تری به لوگو بدهد. در مورد انواع فونت‌های Sans-Serif و Serif بعدا بیشتر توضیح خواهم داد. این لوگو شباهت زیادی به لوگوی شرکت Alphabet دارد که گوگل آن را در سال ۲۰۱۵ خریداری کرد. شاید نظر مدیران شرکت الفابت در طراحی شکل لوگوی گوگل در سال ۲۰۱۵ تاثیر داشته است.

,

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *