طراحی کاتالوگ : چطور عالی طراحی کنید

,
طراحی کاتالوگ

در این مقاله، یک سری راهنمایی‌های حرفه‌ای را خدمت شما طراحان گرامی ارایه خواهم داد؛ اشتباه نکنید، این مقاله، یک آموزش طراحی کاتالوگ نیست. بلکه نکاتی است که رعایت آنها یک کاتالوگ خوب را تبدیل به کاتالوگی عالی می‌کند!

۱- قبل از شروع طراحی کاتالوگ، اهدافتان را بدانید

هنگامی که شما در مورد چگونگی طراحی یک کاتالوگ فکر می‌کنید، ابتدا با پرسیدن این سوال از مشتریان شروع کنید: چرا فکر می کنید که  به یک کاتالوگ دارید؟

سپس از آنها بخواهید اهداف خود را تعریف کنند. بعضی اوقات آنها می‌خواهند یک کاتالوگ جدید داشته باشند. چون که کاتالوگ قبلی آنها نتیجه مطلوبی برایشان نداشته است. اگر آنها خلاصه‌ درخواستی برای شما آورده‌اند، نکته سنج باشید! به طور دقیق به چیزی که در تلاش هستند که به آن برسند، توجه کنید.

 

۲- فونت های خود را محدود کنید

وقتی می‌خواهید کاتالوگی طراحی کنید، فونت های زیادی نیاز نخواهید داشت – فقط برای یک عنوان، زیر عنوان و برای بندهای متن کاتالوگ. اما ما گاهی با این مساله مواجه هستیم که مردم فکر می‌کنند که باید یک فونتی پیدا کنند که هیچ کس قبلا آن را استفاده نکرده است. نکته: فونتی با حال و هوای طرحتان انتخاب کنید.

 

۳- تکلیف کاغذ را مشخص کنید

قبل از اقدام به هر کاری، با مشتری در مورد کاغذ صحبت کنید. اگر شما برای یک مشتری کار می کنید، مثلا بپرسید که آیا آن باید سایز کاتالوگ A4 باشد. اگر از کاغذ گلاسه یا تحریر می‌خواهند استفاده کنند حتما باید آن را بدانید.

۴- پیش پرینت بگیرید

فراموش نکنید که بهترین گزینه برای قضاوت در مورد طرحی که کار کرده‌اید، پیش پرینت است. قبل از اینکه در تعداد اصلی چاپ کنید، یک نسخه چاپ دیجیتال تهیه کنید تا ببینید رنگ‌ها، فونت‌ها ، اشکال و غیره همانی هست که شما انتظار داشتید یا نه؟ آیا نیاز به تغییر و ویرایش دارید یا همه چیز خوب است.

۵- خوانندگان را در اولویت قرار دهید

وقتی دارید در مورد طراحی یک کاتالوگ فکر می‌کنید، هدف آخر را در ذهن داشته باشید. آیا این یک کاتالوگ است که بنا به درخواستی که در وبسایت مشتری ایجاد شده است ارسال می‌شود؟ آیا این یک کاتالوگ نمایشگاهی یا یک کاتالوگ همایش است؟ وقتی کسی آن را باز کند، چه چیزی به او می‌گوید؟ برای آن شخص طراحی کنید، نه برای دل خودتان!

۶٫ ساده عمل کنید

طراحی مینیمال در کاتالوگ

مفاهیم مورد نظر را در حین طراحی کاتالوگ، روشن و ساده نگه دارید. گاهی اوقات ایده های ساده بهترین هستند. اگر یک مشتری تصمیم داشته باشد که تعداد زیادی از تصاویر گرفته شده برای یک موضوع خاص استفاده کند، احتمالا بهتر است آنها را کنار بگذارید. گاهی ممکن است استفاده از یک تایپوگرافی به جای آن‌همه عکس بهتر باشد. چرا که به طور بسیار گویا موضوع مورد نظرتان را می‌رساند.

۷- قلم و کاغذ بردارید

قلم نوری و پدهای طراحی را کنار بگذارید. سعی کنید نقاشی و طراحی ایده های خود را شروع کنید. افکارتان را بنویسید. ایده‌های خود را قبل از اقدام با دیگران به اشتراک بگذارید، نه اینکه دو هفته کار کنید و سپس سه طرح را ارایه دهید تا ببینید مشتری از کدام یک کمتر متنفر خواهد بود!

۸- کاربردی نگاه کنید

به خاطر اینکه می‌خواهید کارتان متفاوت از آب دربیاید، جوری عمل نکنید که ناشی و بی تجربه به نظر بیایید! اکثر طراحان از همان ۱۰ تا ۲۰ فونت مستعمل در بسیاری از پروژه‌‌های قبلی‌شان استفاده می‌کنند. اینکه چرا فونت ایران سنس اینقدر همه‌گیر شده است بی دلیل نیست. یا اینکه چرا فونت تیتر، سال‌هاست برای عنوان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس بیش از حد خلاقیت به خرج ندهید!

 

۹- در اولین نگاه تاثیر‌گذار باشید

شما باید با کاتالوگ طراحی خود احساس خوبی منتقل کنید. طرح کاتالوگ باید با آنچه که مشتری به عنوان یک کسب و کار انجام می‌دهد، متناسب باشد. موسسات خیریه نمی‌خواهند کاتالوگ لوکسی داشته باشند تا باعث شود مردم فکر کنند پول زیادی صرف آن کرده‌اند. در حالی که یک محصول جدید ممکن است نیاز به یک کاتالوگ منحصر به فرد و جذاب داشته باشد تا در روی استند نمایشگاهی نگاه‌ها را به خود جلب کند.

 

۱۰- تصاویر مناسبی انتخاب کنید

عکس مناسب در طراحی کاتالوگ

برای ساخته شدن یک کاتالوگ زیبا و شیک، شما نیاز به عکس‌های خوب دارید. اگر از تصاویر آماده استفاده می‌کنید – چون همیشه هزینه عکاسی با بودجه در نظر گرفته شده متناسب نیست – سعی کنید تصاویری پیدا کنید که مشخص نباشد که تصاویر آماده هستند. مثلا از عکس چهره یک فرد با چشمان آبی برای کاتالوگ صنایع دستی بندرعباس استفاده نکنید!

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *