پل کابلی تبریز

تاریخچه ساخت پل کابلی تبریز

پروژه احداث پل‌کابلی تبریز (پل اتحاد ملی تبریز) در سال ۱۳۸۲ آغاز شد. به دلیل وجود خاک‌های نرم و لجن در کف رودخانه عملیات خاکبرداری، اجرای پی و حفاری شمع‌های پل با مشکلات فراوانی انجام شد. مضاف بر اینکه وقوع سیل پیشرفت پروژه را به تأخیر انداخت. به همین دلیل اجرای پیلون تا سال ۱۳۸۳ به تأخیر افتاد و تکمیل آن تا سال ۱۳۸۵ طول کشید. عملیات اجرای عرشه پل نیز از اواسط سال ۱۳۸۴ آغاز شد. در نهایت این پروژه در سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید. کارفرمای این پروژه شهرداری منطقه دو تبریز و مشاور پروژه شرکت مهندسین مشاور خاک سازه پردیسان بود. کلیه عملیات اجرای این پروژه توسط مهندسین ایرانی شرکت البرز کومه انجام شده است. البته شرکت فرسینت فرانسه نیز بر تمام مراحل کار نظارت داشته است. برای تکمیل این پروژه حدود ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

 

دانلود عکس با کیفیت پل کابلی تبریز

 

مشخصات فنی پل

برای ساخت این پل که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۲ توسط شهرداری تبریز آغازشده بود، حدود ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شده‌است. پل اتحاد ملی تبریز از نوع جعبه‌ای، دارای ۱۱۳ متر طول و ۳۲ متر عرض بوده و عرشه آن به وسیله ۳۲ کابل نگهداری می‌شود. ادعا شده این پل که از نظر مکانیزم‌های فنی و ابعاد عرضی و طولی هشتمین و بعضاً چهارمین پل در دنیاست به شمار می‌آید. این پل توسط مهندسین ایرانی شرکت البرزکومه و با نظارت شرکت فرانسوی فرسینت احداث شده‌است. این پل به مناسبت سال ۸۶ پل «اتحاد ملی» نامگذاری گردید.

 

طراحی و چاپ آنلاین در تبریز - با ارسال رایگان به سراسر کشور

مکان جغرافیایی پل کابلی تبریز

پل اتحاد ملی تبریز در محله امام علی و در مسیر بلوار توانیر به بلوار نیایش واقع شده است. قرار بود احداث این پل موجب روان‌سازی ترافیک بلوار ۲۹ بهمن شود. اما فعالیت یکی از شعبه‌های فروشگاه زنجیره‌ای رفاه و یک مرکز خرید در ورودی غربی پل و نیز یک کارواش در خروجی شرقی پل موجب ایجاد ترافیک در این محدوده شده است.

 

دانلود عکس با کیفیت پل کابلی تبریز

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *