آموزش اصول طراحی کارت ویزیت بصورت مدرن ولی راحت

,
آموزش طراحی کارت ویزیت

بعضی‌ها از من می‌پرسند: ¤ چرا طراحی کارت ویزیت من زیاد جذاب نیست؟ ¤ چرا کارت ویزیت های خارجی اینقدر شیک هستند؟ خب، هر مشکلی راه‌چاره‌ای دارد! این‌هایی که می‌گویم رعایت کنید تا یک کارت ویزیت شیک و خوشگل داشته باشید! نکته: با خلاقیت می‌شود هر چهارچوبی را شکست و من عاشق آن هستم. ولی داشتن خلاقیت در طراحی مستلزم دانستن همین اصول و خبره‌شدن در آن است.

طرح‌بندی کارت ویزیت یا Layout

مشکل اصلی طراحان ایرانی عدم رعایت یک چیدمان مناسب و استاندارد است. اینکه هر چیز سر جای خودش باشد و مرتب به نظر بیاید سخت نیست. اگر حال و حوصله خلاقیت و فکرکردن ندارید ولی می‌خواهید ظاهر طرحتان خیلی شیک باشد فقط کافی‌ست این چهارچوب ساده را در طراحی کارت‌ویزیت رعایت کنید ، همین!

اصول طراحی کارت ویزیتپس‌زمینه (Background)

پس زمینهبه شدت از قرار دادن عکس در پس‌زمینه کارت‌ویزیت خودداری کنید. چرا هنوز بعضیا اصرار به این کار دارند؟ عزیز من، مخاطب الان با ۲ سال قبل هم فرق کرده است چه برسد به ۲۰ سال قبل. باید از هرچه شلوغی‌ست بپرهیزید، فقط ۷-۳ ثانیه فرصت دارید نگذارید طرف تصمیم بگیرد که در اولین فرصت از شر این کارت خلاص بشود! بله! زیبایی بصری هم باید باشد، که این جای خالی هم توسط گرافیک‌دیزاین اصولی تکمیل می‌شود.

مارجین (Margin)

منظور، حداقل فاصله از لبه‌های کارت ویزیت است. پیشنهاد من این است که ۷ میلیمتر از محیط کارت فاصله بگیرید. معمولا کارت، یک برشی هم بعد از چاپ می‌خورد که اگر نزدیک به لبه کار کنید معمولا بخشی از متن‌ در برش می‌رود یا خیلی به لبه نزدیک شده و طرح را زشت و بی‌ریخت می‌کند. مقدار ۵ میلیمتر هم برای مارجین بد نیست ولی ۷ قشنگ‌تر می‌شود؛ بهم اعتماد کنید!

عنوان (Title)

عنوان کارت ویزیتعنوان را در سمت راست بالا قرار دهید. اگر لوگو هم دارید، آن را قبل از عنوان و در گوشه راست‌بالا بگذارید. اگر لوگو بصورت لاتین است می‌توانید لوگو را چپ‌بالا و عنوان را راست‌بالا قرار دهید. فاصله لوگو و عنوان باید حداقل ۳ میلیمتر باشد. اگر کلا محتوا لاتین است، چینش‌ها را برعکس کنید. لوگو و عنوان، مجموعا حداکثر به اندازه ۶۰% عرض کارت فضا اشغال کند. سعی نکنید تمام عرض کارت را پر کنید، نگران نباشید بگذارید اسراف بشود! از فونت‌های فانتزی و کُمیک به هیچ‌وجه استفاده نکنید! دقت کنید که خانواده‌ی‌ فونت (Font family) عنوان، مناسب کار شما باشد.

محتوای کارت ویزیت (Content)

غیر از عنوان، محتوای شما شامل زیر عنوان‌ها، تخصص‌ها، خدمات و محصولات، شعار تبلیغاتی، اطلاعات تماس نیز می‌باشد. اگر محتوای‌تان فارسی است، آنها را راست‌چین کنید. در مورد اطلاعات تماس، اگر توازن طرح کلی به سمت راست سنگینی می‌کند آنها را چپ‌چین کنید. توازن در طراحی بسیار مهم است.

۱) زیرعنوان (Subtitle):

این قسمت توضیح کوتاهی در مورد کار شماست. اگر عنوان شما مثلا «سایمانکو» باشد؛ زیر عنوان آن می‌تواند چیزی مشابه «ارایه خدمات طراحی و چاپ اینترنتی» باشد. ضخامت و سایز فونت آن ریزتر از عنوان است. فاصله از عنوان ۷-۳ میلیمتر باشد.

۲) شعار تبلیغاتی (Slogan):

اگر واقعا شعار تبلیغاتی ندارید با شعارهای صدمن‌یه‌غاز مثل «با ما تفاوت را احساس کنید» ، «کیفیت را از ما بخواهید» و … فضای باارزش در طراحی کارت ویزیت را اشغال نکنید! چون انتخاب شعار بحث مفصلی است بعدا به آن می‌پردازم … اگر پیش‌تر، از زیرعنوان استفاده کرده‌اید پیشنهاد من این است که شعار را حذف کنید؛ مگر اینکه شعارتان اولویت بیشتری برایتان داشته باشد. در حالت کلی، اگر برند هستید شعار، مهم‌تر از زیرعنوان است؛ اگر کسب‌و‌کار محلی محسوب می‌شوید تنها از زیرعنوان استفاده کنید.

۳) اطلاعات تماس (Contacts):

اطلاعات تماس شامل:‌ شماره تلفن‌ها، ایمیل، آدرس وبسایت، آیدی شبکه‌های اجتماعی، آدرس، QR Code و … است. همانطور که قبلا گفته شد، برای اینکه در مورد چپ یا راست‌چین بودن اطلاعات تماس بهترین تصمیم را بگیرید توازن طرح کلی را در نظر بگیرید. برای جذاب‌تر شدن طرح، از آیکون‌های تلفن، وبسایت، اینستاگرام و … هم استفاده کنید. اندازه متن در اطلاعات تماس بسیار مهم است. حتما برای بررسی دقیق، حداقل یک پرینت ساده سیاه‌سفید ولی با سایز واقعی بگیرید. اگر فونت متن زیاد درشت باشد زیبایی بصری طرح‌تان کمتر می‌شود، اگر زیاد ریز باشد خوانایی کم می‌شود؛ این تعادل را با گرفتن پرینت بررسی و ایجاد کنید. اینکه در طرف دوم چه محتوایی قرار بگیرد.

طراحی کارت ویزیت دو طرفه

در مورد طراحی طرف اول کارت‌ویزیت بحث کردیم. حالا اگر کارت‌ویزیت دوطرفه بود چکار کنیم؟ (در نظر داشته باشید که هزینه چاپ کارت ویزیت یکطرفه و دوطرفه تفاوت بسیار ناچیزی داره)

متد اول:

در طرف اول اطلاعات تماس و کلا اطلاعات مفید را قرار بدهید، در طرف دوم هم فقط لوگویتان باشد. اندازه لوگو را در طرف دوم زیاد بزرگ نکنید. حداکثر سایز لوگو را ۵۰% عرض کارت ویزیت قرار بدهید.

 

اصول طراحی کارت ویزیت

 

متد دوم:

اگر مشتری خارجی دارید یا اصلا می‌خواهید کلاس بگذارید (!) می‌توانید طرف اول را کلا به انگلیسی ترجمه کرده و در طرف دوم قرار بدهید. در این‌صورت چینش اِلِما‌ن‌هایتان را برعکس کنید؛ به بیان ساده‌تر هر چه در طرف اول راست‌چین بود، در طرف دوم چپ‌چین کنید و برعکس. تامام!

 

متد سوم:

وقتی محتوا در طراحی کارت ویزیت زیاد است و اصرار دارید که همه آن هم باشد، پیشنهاد من این است که اطلاعات تماس را کلا در طرف اول قرار داده و خدمات یا محصولات را در طرف دوم بصورت راست‌چین لیست کنید. اگر لوگو دارید، آن را هم در گوشه پایین‌چپ کارت، با اندازه کوچک‌تر و با رنگی که متناسب با طرح طرف دوم باشد قرار دهید. مثلا اگر زمینه طرف دوم مشکی است و رنگ لوگوی شما سرمه‌ای؛ می‌توانید رنگ لوگو را کلا سفید کنید تا کنتراست (Contrast) لازم را داشته باشد.

متد چهارم:

اگر پیشنهاد ویژه‌ای (Offer) مانند تخفیف مدت‌دار دارید و این کارت را به این منظور چاپ کرده‌اید، طرف دوم را کاملا به اون اختصاص بدهید. در این مدل، قدرت مانور بیشتری در طراحی دارید. البته ترجیحا سعی کنید از تم کلی خارج نشوید. در اینجا حتی می‌توانید از یک عکس جذاب و مرتبط، با میزان شفافیت Opacity) 100%) استفاده کنید. اگر قرار است چیزی روی عکس بنویسید بسیار کوتاه و در جای مناسب و خلوت باشد. پس یا عکس مناسب استفاده کنید یا فضای خلوت را با طراحی روی عکس ایجاد کنید.

جمع‌بندی:

تمام این مطالبی که بیان شد، تجربیات چند ساله من بود که در حقیقت تلفیق اصول طراحی مدرن با فرهنگ ایرانی است. رعایت این چهارچوب‌ باعث می‌شود که طرح شما با صرف کمترین زمان، شسته رفته و تروتمیز دیده بشود. در بیان این چهارچوب، هدفم هرگز محدود کردن ایده طراح نیست. اتفاقا خودم شدیدا شیفته خلاقیت هستم. اما برای خلاق بودن باید اصول را دانست و خیلی تمرین کرد. اگر این قدرت را در خود می‌بینید که خارج از چهارچوب و بصورت خلاقانه کار کنید، حتما می‌توانید طرح‌های بهتر و جالب‌تری خلق کنید. اما در این مورد باید حتما سلیقه مشتری را در نظر بگیرید تا وقت‌تان بیهوده تلف نشود. به جرات می‌توانم بگویم رعایت این اصول در ۹۹% موارد رضایت مشتری شما را جلب می‌کند!

سخنی با رفقای طراحم

شما که کارتان طراحی است، و برای آموختن این اصول و پیشرفت خودت وقت می‌گذارید باید دستمزد منطقی برای طرحی که می‌زنید از مشتریتان بگیرید. البته این مبلغ برای هر طراح متفاوت است، یکی حرفه‌ای و یکی تازه‌کار است؛ ولی نباید صفر باشد! مگر نمی‌خواهید پیشرفت کنید؟؟ می‌دانم بعضی همکاران هستند که حتی تیتر تبلیغاتی می‌زنند: فلان چیز با طراحی رایگان! «آرام باشید!» این‌ها هم مشتریان خودشان را دارند خب. معمولا از طرح‌های آماده استفاده می‌کنند و تنها متن آن را تغییر می‌دهند. من خودم یک زمانی جزو آنها بودم! ببینید! حتی اگر از طرح‌های آماده استفاده کنید، حتما آن‌را نسبت به خواسته مشتریتان سفارشی‌سازی (Customize) کنید تا نمونه‌کارهای (Portfolio) متمایز و پُر و پیمانی داشته باشید. مهم‌تر اینکه با ایجاد چالش برای خودتان، سریع‌تر پیشرفت می‌کنید. اصلا نگران نباشید! مشتری خوب کاملا متوجه است که برای کاری که می‌کنید و حرفه‌ی شماست باید پولش را بپردازد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *