منظور از رزولوشن (Resolution) در تصویر چیست؟

, ,
رزولوشن

مفهوم رزولوشن

رزولوشن به تعداد پیکسل‌هایی اشاره دارد که در یک تصویر، صفحه نمایش، یا چاپ در هر اینچ وجود دارد. این تعداد پیکسل‌ها تعیین کننده کیفیت تصویر یا صفحه نمایش است. رزولوشن بالاتر به معنی وجود تعداد بیشتری پیکسل در هر اینچ است که منجر به تصاویر با جزئیات بیشتر و کیفیت بهتر می‌شود.

در فضای دیجیتال، رزولوشن یک تصویر، با تعداد پیکسل‌هایی که در آن وجود دارد تعیین می‌شود. برای مثال، تصویری با ابعاد ۳۰۰ پیکسل در ۳۰۰ پیکسل، دارای رزولوشن ۳۰۰ پیکسل در هر اینچ است. هر چه رزولوشن تصویر بیشتر باشد، تصویر با کیفیت بهتری ارائه می‌شود.

در چاپ، رزولوشن به تعداد نقاط چاپ در هر اینچ اشاره دارد. مثلا در چاپ کاتالوگ یا چاپ تراکت این تعداد نقاط چاپ تعیین کننده کیفیت چاپ است. هر چه تعداد نقاط چاپ در هر اینچ بیشتر باشد، چاپ با کیفیت بهتری ارائه می‌شود.

به طور کلی، رزولوشن به تعداد پیکسل‌ها یا نقاط چاپ در هر اینچ اشاره دارد و تعیین کننده کیفیت تصویر یا چاپ است.

البته باید بدانیدکه کلمه رزولوشن در خط، صوت، فضا و … نیز استفاده می‌شود. ما در اینجا منظورمان، وضوح تصویری است.

و وضوح در اصل به جزئیات تصویر اشاره دارد. برای درک بهتر به تصویر زیر نگاه کنید.

مفهوم رزولوشن

تصاویر با وضوح پایین جزئیات کمتری دارند و تصاویر با وضوح بالا جزئیات بیشتری دارند.

(از راست به چپ)

واحدهای معروف در بیان وضوح تصاویر dpi (نقطه در اینچ) و lpi (خط در اینچ) و ppi (پیکسل در اینچ) و PDD (Pixels در هر درجه) است که dpi بیشتر در کار طراحی و گرافیک استفاده می‌شود و lpi بیشتر در لیتوگرافی؛ منظور از لیتوگرافی، حکاکی اثر چاپ روی صفحه‌هایی از جنس آلومینیومی است که در چاپخانه‌های مجهز به سیستم چاپ افست برای انجام عملیات چاپ بر روی کاغذ استفاده می‌شوند.

پیکسل (Pixel) چیست؟

کلمه دیگری که باید به آن اشاره شود کلمه پیکسل (Pixel) است. پیکسل، یک واحد اندازه‌گیری است که در تصاویر دیجیتالی و مانیتورها به کار می‌رود. به طور کلی، پیکسل به معنای نقطه‌ای کوچک و مجزا در تصویر است که به همراه پیکسل‌های دیگر، تصویر را تشکیل می‌دهد. هر پیکسل دارای یک رنگ مشخص است و با ترکیب پیکسل‌های مختلف، تصویر نهایی به وجود می‌آید. اندازه یک تصویر دیجیتال با واحد پیکسل مشخص می‌شود که به آن «رزولوشن» یا «وضوح» نیز گفته می‌شود. رزولوشن بالاتر به معنای تعداد بیشتر پیکسل‌ها در هر واحد اندازه‌گیری است که تصویر با کیفیت‌تری به نمایش در می‌آید.

پیکسل، کوچکترین واحد یک تصویر است. برای درک بهتر می‌توان گفت که در واقع هر تصویر از تعداد زیادی پیکسل مربعی که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، تشکیل می‌شود. اگر تصویر را آنقدر زوم کنیم تا به کوچکترین واحد آن برسیم، آن واحد، مربعی با یک رنگ مشخص و ثابت، پیکسل است.

به تصویر سمت چپ نگاه کنید، پیکسل‌های مربعی که هر کدام حاوی رنگی است، کاملا مشخص‌اند.

پیکسل

وضوح بالا در پیکسل چیست؟

وضوح بالا در پیکسل به این معنی است که در هریک از فضاهای مربعی، محتوای رنگی بیشتری نمایش داده شود و این اطلاعات رنگی هرچه بیشتر باشد، اندازه فایل گرافیکی بیشتر و جزئیات تصویر مشخص‌تر می‌شود. اما نکته مهم اینجاست که سندهای بزرگتر نیاز به حافظه بیشتر و همچنین فضای دیسک بزرگتری دارند و در فضای اینترنتی نیز موقع دانلود و یا ارسال، حجم زیادی از اینترنت را مصرف خواهند کرد!

وضوح پایین در پیکسل چیست؟

اگر تصویر حاوی داده‌های رنگی ناکافی در فضاهای مربعی باشد، در این صورت، تصویر کاملاً بی‌کیفیت به نظر می‌رسد، مخصوصاً این بی‌کیفیتی زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بخواهیم تصویر را برای مشاهده در اندازه بزرگتری، بزرگ کنیم یا اصطلاحاً زوم کنیم.

بنابراین، هنگام انتخاب و یا ایجاد تصویر، باید وضوح صحیح را با توجه به کاربردی که تصویر ما در نهایت خواهد داشت، تعیین کنیم که در هر مربع باتوجه به ابعاد اثر، داده‌های رنگی کافی وجود داشته باشد.

مثلا باید بدانیم که این تصویر قرار است در یک بنر بزرگ خیابانی چاپ شود یا یک کارت ویزیت کوچک! که باتوجه به آن، وضوح مناسب را انتخاب کنیم.

رزولوشن

در نیمه راست تصاویر فوق، پیکسل‌های تصویر مشخص‌تر است. این موضوع به این علت اتفاق افتاده است که رزولوشن تصویر کمتر از مقدار مناسب برای آن است. پس از دانستن مفهوم پیکسل، باید گفت که هر چقدر تعداد این پیکسل‌ها در یک سانتیمتر مربع یا [بصورت استاندارد] در یک اینچ مربع از تصویر بیشتر شود می‌گوییم کیفیت یا وضوح تصویر بالاست؛ رزولوشن تصویر بالاست.

رزولوشن در چاپ

متداول‌ترین مقدار رزولوشن‌ها در طراحی و چاپ، اعداد ۷۲ ،۱۵۰ و ۳۰۰ dpi است. حال آنکه گاهی مقادیر ۹۶، ۱۰۰، ۲۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰، ۱۲۰۰ هم استفاده می‌شود.

رزولوشن در وب

در دنیای وب، تصاویر با رزولوشن ۷۲ dpi استفاده می‌شوند! چرا؟ چون همان طور که قبلا اشاره کردیم هرچه dpi بالاتر باشد، حجم تصویر بیشتر می‌شود و این موضوع، سرعت بالا آمدن تصاویر را در صفحه وب کند می‌کند که معمولا این کندی خارج از حوصله مخاطب و به ضرر سایت است!

رزولوشن بالای تصویر را می‌توان کم کرد ولی رزولوشن پایین را نمی‌توان بالا برد. یعنی اگر رزولوشن ۷۲ (در چاپ بنر از این مقدار استفاده می‌شود) را از طریق نرم افزارهایی مثل فتوشاپ بخواهیم افزایش دهیم و به رزولوشن ۳۰۰ (این مقدار در چاپ افست و دیجیتال برای چاپ مواردی نظیر کارت ویزیت، پوستر، تراکت تبلیغاتی، سربرگ و پاکت نامه، لیبل سی‌دی و غیره کاربرد دارد) برسانیم، این مربع‌های ریز (پیکسل ها) به تعداد بیشتری تقسیم خواهد شد تا رزولوشن مورد نظر ایجاد شود. ولی تولید پیکسل‌های بیشتر از طریق شبیه‌سازی پیکسل‌های مجاور صورت می گیرد و پیکسل‌های جدید، حاوی اطلاعات بیشتری نخواهد بود تا کیفیت تصویر واقعا بیشتر شود. این افزایش کیفیت بصورت صوری خواهد بود.

روش پیدا کردن رزولوشن تصاویر

اگر طراح هستید قبل از استفاده از هر طرح و یا تصویری برای پروژه خود، اول رزولوشن تصویر را بررسی کنید و مطمئن شوید که مناسب سایز و کاری که می‌زنید هست یا خیر، برای یافتن مقدار عددی رزولوشن عکس، کافی است در نرم‌افزار فتوشاپ وارد قسمت image و سپس image size شوید. به شما اطلاعات لازم را خواهد داد.

رزولوشن در فتوشاپ

افزایش رزولوشن

روش‌هایی هستند که ادعا می‌کنند کیفیت تصاویر را افزایش می‌دهند. تمام اینها کارشان را با شبیه‌سازی پیکسلی انجام می‌دهند. البته نه اینکه سودمند نیستند، وقتی تصویر خوب در اختیار ندارید استفاده از آن کار را کمی بهتر خواهد کرد.

حال اگر عکسی که در دست دارید، منحصربه‌فرد است و یا آن قدر آن را مناسب می‌دانید که هیچ جایگزینی را نمی‌توانید قبول کنید، در زیر به شما سه روش برای با کیفیت کردن عکس پیشنهاد می‌کنیم.

روش اول) بالا بردن کیفیت عکس با فتوشاپ

نرم‌افزار فتوشاپ برای جبران این مشکل در عکس ابزارهایی را فراهم کرده است که با استفاده از این امکانات تقریبا می‌توانید نتیجه خوبی بگیرید که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

افزایش کیفیت عکس با high pass

کم کردن نویز عکس با Reduce noise

واضح کردن عکس با فیلتر unsharp mask

روش دوم) با کیفیت کردن عکس با اپلیکیشن موبایل

در صورتی که کار با فتوشاپ برایتان دشوار است، می‌توانید از اپلیکیشن‌های اندرویدی استفاده کنید که کار با آن‌ها آسان است.

روش سوم) سایت افزایش کیفیت عکس

یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین روش‌ها، مراجعه به سایت  let’s enhance است. این وب‌سایت با استفاده از هوش مصنوعی رزولوشن عکس‌ها را افزایش می‌دهد که با چند کلیک ساده کار شما را راه می‌اندازد.

اما اگر طراح هستید، یا قصد طراحی پروژه‌ای را برای خود دارید، در استفاده از تصاویر در کار طراحی تمام سعی خود را در یافتن تصاویر با کیفیت مناسب داشته باشید تا نتیجه مطلوب را بدست آورید.

 

 


برخی از محصولات چاپی ما

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *